Hae
Fittiina

10 000 askelta päivässä – helppo nakki vai mahdotonta?

Heinäkuun lopussa pohdin paljon päivittäisiä askelmääriä ja tutkin omasta urheilukellostani kuinka paljon itselläni tulee askelia päivässä. Kuinka sitten kävi oliko 10 000 askelta päivässä – helppo nakki vai mahdotonta? Päivät vaihteli aika paljon ja suurimmat askelmäärät tulivat niinä päiväni kun minulla oli asiakastapaamisia, joissa itsekin liikun asiakkaan kanssa, kuten käytiin parin asiakkaan kanssa lenkillä.

Jos taas ajatellaan sellainen työpäivä, jolloin on asiakastapaamisilla on lihaskuntotreeniä ja loppupäivän istun koneella tehden töitä niin omat askeleet jää todella vähäisiksi noin 4000-6000 askelta päivässä. Vaikka olen liikunta-alalla niin suurin osa töistäni koostuu kuitenkin koneella istumisesta ja suunnittelusta.

Tein myös pienen kyselyn seuraajilleni Instagramissa, jossa kysyin mm. monta askelta saat päivän aikana? , onko 10 000 askelta mielestäsi helppo saada kasaan päivän aikana? sekä miksi 10 000 askelta on haastavaa saada kasaan?

Suurimmalle osalle helppoa saada 10 000 askelta kasaan muttei kuitenkaan kaikille. Hankalaksi taas saada riittävästi askeleita kasaan teki etätyö tai yleisesti istumatyö – minkä ymmärrän todella hyvin itsekin joskus täysin istumatyötä tehneenä.

Tein myös hieman omaa tutkimusta mitä se 10 000 askelta itseltäni vaatii päivittäin. Listaan alle heinäkuun lopun päivittäiset askeleet ja laitan sulkuihin mitä extraa tein, jotta sain askeleita eli ilman niitä en olisi saanut sitä määrää mitä askeleita kertyi päivän mittaan.

 

 

Mitä tämä sitten vaati, että sain askeleet kasaan?

Maanantai: 8751 askelta (13 min kävelyä)

Tiistai: 12 492 (53 min kävelyä + 52 min sali)

Keskiviikko: 9100  (14 min kävelyä)

Torstai: 13 338 (19 min kävely + 1h sali)

Perjantai: 12 619 (23 min kävely)

Lauantai: 8412 (23 min kävely)

Sunnuntai: 9872 askelta (33 min kävelyä)

 

Kuten huomaat niin vain kolmena päivänä sain yli 10 000 askelta mutta jos laskettaisiin viikko tasolla niin silloin askelia kertyy noin 10 600 per päivä. Itselläni riittävä määrä askelia todellakin vaatii sen, että lähden erikseen kävelemään varsinkin jos olen istunut suurimman osan päivästä koneella, joten en ihmettele yhtään jos vaikka istumatyöläisellä on haasteita saada riittävä määrä askeleita kasaan päivän aikana.

Maanantaina kävin kävelyllä mutta noin lyhyt kävely ei riittänyt tuomaan kasaan loppuja askeleita. Tiistaina taas askeleita kertyi hyvin lenkin muodossa sekä salilla tein alkulämppänä juoksumatolla kävelyä 10 minuutin ajan. Keskiviikko jäi hieman vajaaksi eikä erillinen lenkki ollut kovin pitkä. Torstaina taas pikku lenkki ja salilla alkulämpäksi 10 min juoksumatolla kävellen mutta keskiviikkona tein enemmän kotitöitä, joka taas kerrytti askeleita sekä kävin myös tekemässä ruokaostokset.

Perjantaina kertyi askeleita hyvin koska käytiin kaupungilla, jossa tuli kävelyä, tein kotitöitä sekä näiden lisäksi lenkki. Kaupassa käynti tai shoppailu kerää yllättävän paljon askelia ihan huomaamatta. Lauantaina askeleet jäivät alle 10 000 koska meillä oli yhdet synttärijuhlat ja päivä/ilta vaan oltiin. Sunnuntaikin meni melko rennosti oleilen, joten sieltäkään ei kymppi tullut täyteen vaikka kävelylenkki tuli tehtyä.

Oli hauska seurata miten ja mitä kaikkea se itseltäni vaatii. Toisaalta 10 000 askelta päivässä kuullostaa ihan helpolta muttei se kuitenkaan välttämättä sitä ole kaikille kuten ei minullekaan. Aion edelleen ihan mielenkiinnosta jatkaa omien askeleiden seuraamista varsinkin nyt taas kun perus arki alkaa.

Onko siun helppo saada 10 000 askelta päivässä täyteen?

<3: Fittiina

Nämä postaukset saattaisi myös kiinnostaa sinua:

Liikunnan Aakkoset

Kuinka löytää mieluinen liikuntamuoto

Miksi liikun?

Mitä kuuluu?

Blogi taukoa on syntynyt ihan huomaamatta, joten rikotaan blogitauko perinteisellä mitä kuuluu -postauksella. Syy miksi blogia ei ole tullut päivitettyä on se etten yksinkertaisesti ole keksinyt kirjoitettavaa tai oikeastaan aiheita on mutten ole jotenkin vain osannut pukea niitä sanoiksi. Luulen, että olen pitänyt riman liian korkealla kirjoittamiseen ja sitten kun tuntuu ettei mikään teksti ole hyvä niin julkaisua vain lykkäsi koko ajan.

Kevät meni valmentaessa yksilöasiakkaita ja ohjatessa äideille ulkotreenejä sekä opiskellessa. Aloitin toukokuussa some-osaaja koulutuksen, joka kestää elokuun loppuun saakka. En ole ihan kaikkiin etäkoulupäiviin päässyt osallistumaan ja motivaatio ei ole ollut kovin korkealla koska koulutus ei ollut ihan sitä mitä ajattelin sen olevan. Muutamia pikku juttuja sieltä on tarttunut mukaan mutta ei mitään kovin uutta, joten olen miettinyt, että jättäisin opiskelut kesken.

Keväällä ja kesän alussa myös oma treenimotivaatio oli kadoksissa koska alaselkä/pakara/reiden kivut vaivasivat ja vaivaavat kyllä välillä edelleenkin. Miulla oli alkuvuodesta haaveena mennä jossain kohtaa voimanostokisoihin mutta nyt olen ainakin toistaiseksi kuopannut sen haaveen näiden kipujen takia ja koska mitään varsinaista syytä ei ole löytynyt.

 

 

Harmitti myös se etten voi tehdä sellaista treeniä kuin normaalisti tekisin ja mistä saisin kaikista eniten iloa mutta olen nyt sinut asian kanssa sillä tärkeintä on, että pystyn liikkumaan ja todellisuudessa pystyn kuitenkin tekemään salilla ja muualla melko paljon. Treenimotivaatio on taas löytynyt ja olen siitä niin iloinen!

Kesä on mennyt aika rennosti lomaillen ja tehden töitä. Myös tuleva syksy on alkanut hieman ahdistaa koronan takia. En edelleenkään tiedä onko ryhmäliikuntatunteja normaalisti syksyllä, joten totta kai oma toimeentulo mietityttää taas kerran. Varsinkin viime viikolla ajatus siitä ettei syksy olisikaan normaali niin on painanut mieltä todella paljon.

Mitään elämää mullistavaa ei siis ole tapahtunut – perusarkea nauttien myös tästä ihanasta kesästä! Kaipasin ehkä myös vähän enemmän tällaista rentoilua ja akkujen latausta, joten nyt jaksaa taas enemmän panostaa blogiin ja yleisesti someenkin.

Miten siun kesä on mennyt?

<3: Fittiina